Mijn lunch: spontaan bordje gezond met wat er in de koelkast staat

web bordZo makkelijk bereid je jezelf een gezonde lunchsalade:

Trek je koelkast open en kijk eens goed rond:

  • Ontdek een bakje met een restje spruitjes van de avond tevoren.
  • Zie ook dat je nog een restje sla hebt liggen.
  • Hé wat lekker, een pakje met zachte geitenkaas!
  • Dat kleurt leuk rood: zongedroogde tomaatjes.
  • Mmmm, lekker pijnboompitjes.
  • Afmaken met een dressing van (balsamico)azijn, een scheutje citroensap, extra vierge olijfolie, een snufje himalaya zout en versgemalen peper.

Smullen maar!

Wat heb jij in je koelkast staan waar je een heerlijke, gezonde lunch mee kunt bereiden?

Ook makkelijk om mee te nemen! Doe de dressing wel even in een apart bakje. En het zou makkelijk zijn als je de salade tot gebruik even in een koelkast kunt bewaren. Of neem je eigen koeltasje mee (waarom niet?)!

Gezondheidswaarde van deze lunch:

  • Spruitjes: een kruisbloemige en boordevol vitamine C, zie mijn blog Broccoli, een ware beschermheer! van vorige week. Broccoli voert de lijst van kruisbloemigen aan, maar spruitjes zijn een waardige second best.
  • Geitenkaas: minder belastend voor ons lichaam dan kaas van de koe. Dit komt ondermeer omdat wij de eiwitten en vetzuren in geitenkaas makkelijker kunnen afbreken. Met het oog op de soort vetzuren zou schapenkaas overigens een nog betere keuze zijn. Ook met het oog op lactose-intolerantie is geitenkaas een goede keus.
  • Pijnboompitjes: een vriend voor je hart. Dit doordat het een mix bevat van gezonde vetzuren en OPC’s die de bloedvaten soepel houden en beschermen tegen beschadiging. Rijk aan magnesium en een natuurlijke bèta-blokker (pycogenol), beiden bekend om hun rustgevende eigenschappen.
    Rooster pijnboompitjes altijd even, anders kunnen ze de werking van de schildklier vertragen.
  • Sla: een groene bladgroente, leverancier van ondermeer kalium. Uit de Nederlandse Voedselconsumptiepeiling 2007-2010 blijkt dat de gemiddelde kaliuminname van volwassen mannen varieert van 3.676-3.997 mg/dag en voor vrouwen van 2.796-3.200 mg/dag. In Nederland zijn geen aanbevelingen voor kalium opgesteld. In Amerika zijn wel adequate innames voor kalium vastgesteld. Voor volwassenen bedraagt de adequate kaliuminname 4.700 mg/dag. Als van deze Amerikaanse waarde wordt uitgegaan ligt de kaliuminname in Nederland veel te laag en haalt alleen 5% van de volwassen mannen de adequate kaliuminname. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) heeft geadviseerd verder onderzoek te doen naar de kaliumstatus in Nederland en kaliumaanbevelingen te laten opstellen door de Gezondheidsraad. (bron: Voedingonline)
  • Citroensap: sla bevat nitraat. Dat wordt omgezet kan worden in nitriet en nitriet weer in nitrosamine. Dit kun je afremmen met vitamine C. Vandaar een scheutje citroensap.
  • Geen snelle koolhydraten en een goede combinatie van eiwitten en vetten, wat gunstig is voor je bloedsuikerspiegel. Je hebt minder snel weer trek, waardoor deze lunch ook heel geschikt is als je last hebt van overgewicht.