Heb je het ooit zo zout gegeten?

Vorige week woensdag is het rapport Zoutconsumptie van kinderen en volwassenen in Nederland van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) verschenen. Hierin wordt gekeken naar de zoutconsumptie van volwassenen en kinderen. Uit dit onderzoek blijkt dat > 85% van de Nederlandse bevolking meer zout consumeert dan de aanbevolen maximum richtlijn van 6 g per dag. Een te hoge zoutconsumptie vergroot het risico op het ontstaan van een verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Jij en ik koken natuurlijk al zoutloos, dus wij horen natuurlijk bij die resterende 15%.

Toch…?

Maar zoutloos koken, bijv. dus geen zout toevoegen aan de aardappelen tijdens het koken, is maar een (heel klein) deel van het verhaal. Circa 80% van het zout dat wij binnenkrijgen zit in levensmiddelen die wij kant-en-klaar kopen. Slechts 20% voegen wij zelf toe bij het koken of aan tafel.

Het RIVM heeft voor ons uitgezocht wat de belangrijkste zoutleveranciers onder de kant-en-klaar producten zijn:

  • Graanproducten: 31% (brood levert 26%, zeker fabrieksbrood!)
  • Vlees: 18% (vleesproducten leveren 15%)
  • Zuivel: 16% (kaas levert 10%)
  • Sauzen: 8%
  • Soepen: 6%
  • Koek, gebak: 5%
  • Groenten: 3%
  • Snacks: 2%
  • Vis, schaaldieren: 2%
  • Overigen: 9%

Ook kinderen consumeren te veel zout. De normen voor zoutgebruik voor kinderen liggen uiteraard lager dan die voor volwassenen. Ik zal je niet vermoeien met alle cijfers, maar mij viel op dat kinderen gemiddeld 20 – 40% teveel zou binnenkrijgen en dat met name de jongens nog veel zouter eten dan de meisjes!

In oktober onderzocht de Consumentenbond verschillende voedingsprodukten speciaal voor kinderen. Hoewel kinderen dus minder zout mogen binnen krijgen dan volwassenen, blijken specifiek voor kinderen bedoelde producten juist méér zout te bevatten. Zo is de Bob de Bouwer-knakworst zouter dan de knakworsten van Unox en is Fred en Ed-smeerkaas zouter dan die van Eru. Waarom? Omdat zout de smaak versterkt als op andere smaakmakers (als bijvoorbeeld vet, een hele belangrijke drager van smaak) wordt bespaard ter verbetering van het imago (vetarm!). Schokkend toch?

Minister Schipper in heeft in een kamerbrief zoutreductie inmiddels aangekondigd dat als eind 2012 nog onvoldoende voortgang is geboekt in het verlagen van de zoutgehaltes in kant-en-klaar producten, zij de mogelijkheden voor wettelijke normen zal gaan verkennen.

Nu kan ik natuurlijk wel alleen mijn ongezouten mening geven, maar ik zou geen knip voor mijn orthomoleculaire therapeutenneus waard zijn als ik je niet ook zou voorzien van mijn advies. En daarvoor sluit ik mij aan bij journalist en filosoof Michael Pollan:

Eet echt voedsel. Niet te veel. Vooral planten.

Onder deze 3 koppen heeft hij een 13-tal eetregels opgesteld, waarvan ik de volgende 2 in het kader van deze blog wil noemen.

  • Mijd voedingsprodukten met de termen ‘light’, ‘vetarm’ of ‘nul procent vet’ op de verpakking. Zonder vet geen smaak en in plaats daarvan zit er dus extra suiker of zout in.
  • Mijd voedingsmiddelen die in televisiereclames worden aangeprezen. Oftewel: leer je kind gewoon te eten, in plaats van het om te kopen met reclame-figuurtjes!

Ik ben benieuwd naar uw ongezouten commentaar!

(dit stuk is mede geïnspireerd op een nieuwsbrief van VoedingOnline)