Een superontbijt, niet alleen voor bouwvakkers!

Via, via gelezen in Trouw van 13 maart jl.:

Is pap een kampioenenontbijt? De organisatie achter de Olympische Zomerspelen van 2012 denkt van wel. Zij geeft sinds kort de bouwvakkers die het Olympisch dorp bouwen pap als ontbijt om hun bloedsuikerspiegel op peil te houden. Het aangepaste ontbijt leidde daadwerkelijk tot minder ongevallen.

De organisatie zei vandaag dat veel bouwvakkers ’s avonds junkfood aten en vaak het ontbijt oversloegen. Hierdoor kregen de werknemers in de loop van de ochtend honger en verslapte hun concentratie.

De autoriteiten hebben daarom gezonde ontbijten beschikbaar gesteld, waaronder pap. Daar betalen de bouwvakkers omgerekend zo’n 1,20 euro voor. Sinds de invoering van de nieuwe ontbijten is er een daling van het aantal ongelukken gemeten.

Vermoedelijk eten deze bouwvakkers nu elke morgen een lekker havermout-ontbijt. Havermout is een ware ‘Superfood’, rijk aan oplosbare vezels die zorgen voor een langzame stijging en daling van de bloedsuikerspiegel. Daardoor hadden die bouwvakkers ’s avonds ook veel minder behoefte aan junkfood ’s avonds, hadden ze ’s ochtens gezonde trek en verbeterde hun concentratie!

Maar havermout heeft nog veel meer kwaliteiten. Want de rijkdom aan vezels is ook nog eens een goed voedingsbodem voor onze darmflora en is het cholesterolverlagend. Wat betreft voedingswaarde is havermout rijk aan calcium, magnesium, silicium, ijzer, zink en vitamine B6 en daarmee bovendien nog eens goed voor ons zenuwstelsel. Omdat het verder veel van het eiwit tryptofaan bevat, is het ook een fantastisch ontbijt in stressvolle tijden. Tryptofaan is nl. de voorloper van het gelukshormoon serotonine, dat onze hang naar koolhydraten en emotionele instabiliteit in toom weet te houden. En ’s avonds wordt uit serotonine weer melatonine gemaakt, belangrijk om in een gezonde slaap te komen. Tot slot is serotonine in combinatie met magnesium ook nog eens van belang voor een goede darmperistaltiek en kan daarmee dus een probaat middel zijn tegen obstipatie.

Tijd om het oubollige imago van het bordje havermout-pap te laten varen en te genieten van een stevig super-ontbijt! Niet alleen voor bouwvakkers!

(Deze informatie is mede ontleend aan de rubriek “Wetenswaardigheden over voedingsmiddelen” in het kookboek “Weten van (h)eerlijk eten” van Rineke Dijkinga).