Een pleidooi voor echt eten

Gisteren had ik mijn eerste groep voor de workshop “Aan tafel met Marian”. En al zeg ik het zelf, het was een succesvolle start! De verhelderende inzichten vlogen over tafel en heel trots ben ik op het commentaar van A.: “Knap gedaan! Zoveel kennis van voedsel, zo’n goede kok!” 🙂 Dat motiveert mij om door te gaan met deze workshops en meer van mijn kennis en inzichten te delen.

Eén van de dingen die ik tijdens de workshops wil delen is dat gezond eten bepaald niet smakeloos of saai hoeft te zijn. Sterker nog, de natuur heeft ons een fantastische keur aan mooie smaken te bieden die we amper nog kennen omdat we gewend raken aan de smaken die de Unilever’s en Lays’ van deze wereld ons willen verkopen.

web f4Een van de inzichten die ik gisteren met mijn gasten heb gedeeld is het feit dat overgewicht mede enorm toeneemt, omdat er zoveel nieuwe produkten op de markt komen. In bijgaand grafiekje kun je zien dat het aantal levensmiddelen dat op de Amerikaans markt wordt geïntroduceerd sinds eind jaren 70 explosief toeneemt. Opvallend is dat in diezelfde periode het aantal gevallen van overgewicht ook enorm is toegenomen (hier weergegeven als het aantal personen met een BMI groter dan 25).

Vooral smaakversterkende middelen (= condiments), snoep, snacks en bakkerijproducten hebben een enorme vlucht genomen. Ook kennen we nieuwe groente-en fruitproducten, maar hun toename in aantal is toch aanzienlijk minder. Dit is overigens een plaatje uit een onderzoek uit 1999. Ik heb niet de illusie dat er sindsdien een minder grote stijging is waar te nemen…

Michael Pollan, journalist, filosoof en auteur van o.a. “Een pleidooi voor echt eten” schrijft hierover in zijn boek: “… een probleem waarmee de mensen in elke moderne industriële samenleving momenteel worden geconfronteerd: het probleem van het westerse voedingspatroon”. Zijn pleidooi voor echt eten verwoord hij met 3 stelregels:

Eet echt voedsel. Niet te veel. Vooral planten. Ieder van deze stelregels heeft hij onderverdeeld in een aantal richtlijnen die ik graag met jullie deel.

Eet echt voedsel

Deze richtlijnen bieden een bescherming of een filter om echt voedsel te onderscheiden van de eetbare voedselachtige substanties die je juist wilt mijden.

  1. Eet niets wat je overgrootmoeder niet als voedsel zou herkennen.
  2. Mijd voedingsprodukten die ingrediënten bevatten die a) onbekend, b) niet uit te spreken, c) meer dan vijf in getal zijn, of die d) fructose-glucosesiroop bevatten.
  3. Mijd voedingsprodukten met de termen ‘light’, ‘vetarm’ of ‘nul procent vet’ op de verpakking.
  4. Mijd voedingsmiddelen die in televisiereclames worden aangeprezen.
  5. Eet voedsel gemaakt van ingrediënten die je je in onbewerkte toestand of groeiend in de natuur kunt voorstellen.

Vooral planten

Deze richtlijnen helpen een keuze te maken uit de echte voedselsoorten.

  1. Eet vooral planten, met name bladeren.
  2. Kleur op je bord.
  3. Eet zoete voedingsmiddelen zoals je die in de natuur aantreft.
  4. Hoe witter het brood, des te eerder ben je dood.

Niet te veel

Deze richtlijnen houden zich bezig met de vraag hoe in plaats van wat men zou moeten eten, om een paar simpele alledaagse gewoonten aan te leren die helpen minder te eten én er meer van te genieten.

  1. Betaal meer, eet minder.
  2. Eet als je trek hebt, niet als je je verveelt.
  3. Eet aan tafel.
  4. Haal je brandstof niet waar de auto dat ook doet…

Ik ben het hartgrondig met zijn filosofie eens.

Welk voedingsmiddel kan bij jou eigenlijk wel de deur uit? Deel het hieronder!

Volgende week: Je kent het vast wel, je ziet een heerlijk recept maar er zitten minstens 3 ingrediënten in die niet bepaald ‘gezond’ zijn te noemen… Wat doe je? Ga je op zoek naar een ander recept? Sluit je je ogen en gaat er mee aan de slag? Of pas je het zo aan dat je je gezinsleden iets voor kunt zetten dat, om met Michael Pollan te spreken, wel Echt Voedsel genoemd mag worden? Vanaf volgende week kies je voor het laatste, want ik ga je tips geven hoe je een recept eenvoudig omvormt naar meer wenselijke ingrediënten. Handig, zo net voor de kerstdagen!

Dus mis ‘m niet en schrijf je nú nog in als volger van mijn blog!

Bronnen:

– “Dietary variety within food groups: association with energy intakeand body fatness in men and women”, McCrory et al, Am J Clin Nutr 1999;69:440-7

Een pleidooi voor echt eten – Michael Pollan