Chocolade letters!

web chocoladeletterDe Sint is weer in het land! Traditioneel de tijd van suikergoed en marsepein, pepernoten, speculaas en chocoladeletters. Nu zou ik vanuit mijn voedingsachtergrond natuurlijk een hele tirade kunnen afsteken over hoe slecht al dat ‘lekkers’ is en dat je er vooral vanaf moet blijven omdat er veel te veel suiker in zit. Maar dat vind ik een veel te negatieve insteek. Veel liever schrijf ik over de positieve kanten. Want er zijn ook positieve kanten (naast dat het allemaal zo verleidelijk lekker kan zijn)! De komende weken dus een serie blogs over hoe je in deze Sinterklaastijd tóch kunt genieten terwijl je ook een beetje aan je gezondheid werkt.

En deze eerste aflevering wijd ik graag wat letters aan: CHOCOLADE!

Want hoewel chocolade de naam heeft een echte dikmaker te zijn, heeft het tegelijkertijd ook een plaatsje verworven in de eregallerij der Superfoods. Maar voor je vol enthousiasme naar de keuken rent om die lekkere letter van Côte d’Or uit de voorraadkast te grissen en met huid en haar te verslinden om jouw gezondheid een boost te geven … lees nog even verder.

Chocolade: voedsel voor de goden

Chocola wordt gemaakt van de zaden van de tropische cacaoboom: Theobroma cacao. Letterlijk betekent dat ‘voedsel voor de goden’. Cacaobonen werden al door de Aztecen gebruikt om een hete, schuimende drank te maken, die stimulerend en herstellend werkte. Chcolade was voor hen zelfs zo waardevol dat het als betaalmiddel gold.

De Aztecen hadden natuurlijk geen weet van de biochemische achtergrond van die heilzame werking van de cacaoboon. Maar inmiddels heeft de wetenschap zich hierop geworpen en er zijn een aantal eigenschappen van chocolade die mogelijk verklaren waarom het zo’n gezonde lekkernij is.

Chocolade is rijk aan polyfenolen

Polyfenolen zijn zogenaamde fytonutriënten. Net als vitaminen en mineralen. Ze zijn alleen minder bekend bij het brede publiek. Je vindt ze dan ook niet terug op de etiketten van je dagelijkse boodschappen. En gek genoeg zijn er ook geen dagelijks aanbevolen hoeveelheden (ADH) van opgesteld door de Gezondheidsraad. Maar dat betekent niet dat ze minder belangrijk zijn!

Polyfenolen hebben een belangrijke taak als anti-oxidant (deze stoffen bieden bescherming tegen zogenaamde vrije radicalen. Dat zijn moleculen met een schadelijke uitwerking op het lichaam), ontstekingsremmer, antimutageen (een stof die genetische veranderingen, denk aan kanker, voorkomt) en bestrijders van bacteriën, virussen en schimmels.

Binnen de polyfenolen zijn het met name de flavonoïden die zo krachtig zijn. Ter voorkoming van hart- en vaatziekten is het helemaal niet slecht om dagelijks een portie chocolade te eten. Onderzoek lijkt er nl. op te wijzen dat de flavonoïden in chocolade een gunstige invloed hebben op de bloeddruk en de bloedcirculatie bevorderen.

Van chocolade word je gelukkig…?

Het is misschien een cliché, maar veel vrouwen hebben eens per maand een enorme ‘honger’ naar chocolade. Chocolade heeft de naam dat het je kortstondig heel gelukkig maken. De heren (en natuurlijk ook dames) wetenschappers kunnen het er echter nog niet over eens worden of dat nu aan de samenstelling van de chocolade ligt, of dat er toch meer een psychishe verklaring voor gezocht moet worden.

De meest geziene verklaring is die dat chocolade veel tryptofaan bevat. Uit tryptofaan produceert het lichaam via verschillende tussenstappen serotonine.Serotonine is een belangrijke signaalstof in ons zenuwstelstel en onze hersenchemie. Zo regelt serotonine stemmingen en gedrag en heeft het invloed op de activiteiten van vele andere signaalstoffen.

Om in de hersenen te kunnen komen moeten stoffen opgelost zijn in vetten. Nu is chocolade vooral ook rijk aan vetten (en gelukkig ook nog eens de betere), dus aan die basisvoorwaarde is voldaan. Ook is het omzettingsproces van tryptofaan naar serotonine mede afhankelijk van magnesium. En, hoe toevallig?, chocolade is ook nog een relatief rijk aan magnesium!

Randvoorwaarden aan de gezondheidswaarde van chocolade

Na dit juichende verhaal over de gezondheidswaarde van chocolade is het denk ik wel goed je te wijzen op enkele randvoorwaarden aan je chocoladegebruik wil het ook daadwerkelijk goed zijn voor jouw gezondheid.

  1. Zoals voor veel geldt: té is nooit goed… (behalve tevreden, zegt mijn vader dan). Chocolade is nl. behoorlijk vet. Hoewel het relatief gezien de betere vetten zijn, blijft het toch wel een energieleverancier.
  2. De combinatie van melk en chocolade heeft geen beschermend effect.
  3. Wanneer je melkchocolade eet, bestaat nog maar een heel klein deel van je chocolade écht uit chocolade. Kijk maar eens op de verpakking, daarop staat vermeld hoeveel % van je letter of reep uit chocolade bestaat. Vanaf 70% chocolade ben je goed bezig.

Ca. 25 gram zwarte chocolade heeft een heilzaam effect. Dus je kunt lekker langggggg genieten van je pure (liefst biologische en natuurlijk fairtrade!) chocoladeletter!

Uit persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat het de moeite loont om jezelf aan te wennen bittere chocolade te eten. Als kind lustte ik überhaupt geen chocolade, wat iedereen maar vreemd vond. Pas in mijn studententijd begon ik langzaam maar zeker melkchocolade te waarderen. Het liefst met hazelnoten, dat wel. En sinds ik mij steeds intensiever met gezonde voeding bezighoud ben ik zelfs de zeer pure chocolade gaan waarderen. En het gekke is, als je van die heel pure chocolade eet heb je aan 2 blokjes genoeg. Die heerlijke smaak proef je nog heel lang na, de tijd van gedachtenloos een reep naar binnen werken is voorbij! Er is dan ook nog hoop voor mijn zoon, die niet van chocolade houdt (wat iedereen maar vreemd vindt). 😉

Gezond en lekker chocoladetussendoortje

Onderstaand recept heb ik uit “Weten van (h)eerlijk eten”, een boek van Rineke Dijkinga waar ik zelf erg enthousiast over ben (zie ook het tabblad Boekentips).

Ingrediënten:

  • 3 blokken zwarte chocolade á 75 gram, minimaal 70% cacao
  • 3 theelepels kaneel (wat een positief effect heeft op je bloedsuikerspiegel)
  • 100 gram gepelde en fijngehakte walnoten (goeie vetten!)
  • 100 gram rauwe, fijngehakte amandelen (ook goede vetten en volgende week onderwerp van mijn tweede blog in deze Sinterklaasserie)
  • 2 el. lijnzaad (ongebroken, ook voor de goede vetten)
  • 2 el. zonnebloempitten (wederom voor de goede vetten en de lekkere bite)
  • evt. een scheutje sinaasappelsap, diksap, stevia of dadelstroop als je een wat zoetere smaak wilt.

Breek de chocolade in brokken en laat au bain-marie smelten met een heel klein beetje water. Haal de pan van het vuur en meng met het kaneel, de gehakte walnoten, amandelen, lijnzaad en zonnebloempitten. Voeg de eventuele zoetstof toe (gebruik bij overgewicht/ bloedsuikerproblemen bij voorkeur stevia).

Maak met 2 lepels bolletjes op keukenpapier en laat afkoelen. Je kunt ze het beste in de koelkast bewaren.

Wil je de bolletjes nog wat smeuiger, dan kan je er wat abrikozenpuree doorheen mengen dat je hebt gemaakt van tevoren gewelde gedroogde, ongezwavelde, abrikozen. Daarmee kun je de chocolaatjes ook wat zoeter van smaak krijgen.

Was dit verhaal waardevol voor je, aarzel dan niet ‘m te ‘delen’ via Facebook.

Volgende week deel 2 in deze Sinterklaas-cyclus. Dan wil ik eens naar de gezondheidswaarde van amandelen kijken. Helemaal passend in deze serie, want zowel marsepein als amandelspijs zijn immers gemaakt van amandelen! Dan vertel ik je graag hoe je een heerlijk alternatieve marsepein maakt zonder dat je daar grote hoeveelheden suiker doorheen moet mengen! 

Niets missen? Schrijf je dan NU in als volger van mijn blog (linksboven). Dan vertel ik je graag hoe je gezonder de Sinterklaastijd door kunt komen. Je gezondheid zal je dankbaar zijn!