Verandering van jaar, verander je voeding!

web 2013Het nieuwe jaar is alweer een paar dagen oud en mijn blog was even op vakantie… De afgelopen 2 weken waren druk, onregelmatig, vermoeiend en chaotisch. Maar ook hartverwarmend, gezellig, lekker rommelig en een goede basis om van 2013 een fantastisch jaar te maken. Want 2013 is het jaar waarin ik fors aan het uitbouwen van mijn praktijk ga werken.

En dat is wat ik jullie ook toewens: een fantastisch nieuw jaar in gezondheid, geluk en met vele mooi nieuwe ervaringen en initiatieven!

Hoewel de vakantietijd eigenlijk bedoeld is om op te laden, zullen velen van ons zich overigens op dit moment eigenlijk niet zo fit voelen. En dat is eigenlijk helemaal niet zo verbazingwekkend. “Te laat naar bed” is altijd een prima excuus om je gebrek aan energie bij jou, je partner en/ of je kinderen te verklaren. En “gebrek aan regelmaat” is toch ook altijd een mooie verklaring.

Hier thuis zijn we vandaag dan ook druk bezig om ons voor te bereiden op de nieuwe regelmaat die maandag weer gaat beginnen. De Kerstboom is afgetuigd en wordt aan stukken gezaagd (de stam is mooi brandhout voor onze geliefde openhaard), de decoratie gaat weer in de dozen voor de volgende Kerst, de naalden worden opgezogen en de frisgewassen gymspullen worden klaargezet om weer mee naar school te nemen.

De rol van voeding

Maar vergeet niet dat je voeding een niet te onderschatten rol speelt in hoe je je voelt. De decembermaand is dé maand waarin we van alles té veel krijgen. Te veel suiker, te veel vet, te veel zout, te veel van alles eigenlijk. Suiker is een vreselijke energierover, veel koolhydraten zorgen voor een constant opgeblazen gevoel, teveel en/ of de verkeerde vetten geven je een ongemakkelijk gevoel in je maag en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Metabolic Balance®

Op 2 januari ben ik het nieuwe jaar begonnen met het zelf ervaren van het nieuwe programma waar ik mij bij heb aangesloten: Metabolic Balance®. Metabolic Balance® is een programma voor een betere stofwisseling en gewichtsregulatie.Van verschillende kanten heb ik fantastische ervaringen vernomen over wat het volgen van het voedingsplan van Metabolic Balance® voor je kan betekenen. Naast dat je er blijvend een gezonder gewicht mee kunt behalen, is de ervaring dat door verandering van voedingspatroon ook op het psychische vlak echt leuk en bijzonder is. Door het programma ervaren clienten dat sommige voedingsmiddelen hun lichaam geen goed doen, zélfs als die als ‘gezond’ te boek staan. Het programma is dan ook heel persoonsgericht en niet algemeen. Ik wil dat uiteraard zelf ook ervaren en heb mijzelf dus ingeschreven als mijn eigen eerste klant ;-).


En omdat ik graag zo snel mogelijk meer ervaringen uit de eerste hand wil vernemen ben ik nog op zoek naar mensen die met mij dit nieuwe avontuur willen aangaan. De eerste 3 enthousiastelingen hebben zich al ingeschreven, maar ik heb deze maand nog wel plek voor 7 extra pioniers! Pionier in de zin dat het voor mij nog nieuw is om clienten aan de hand van dit programma te begeleiden. Voor het overige is het een programma dat zich al jarenlang bewezen heeft en ook door artsen wordt aanbevolen of zelfs in hun eigen praktijk toegepast.


Ben je nieuwsgierig? Klik dan even door naar de tab Metabolic Balance® of neem contact met mij op voor een nadere toelichting. Dinsdag 15 januari om 19:30 uur heb ik een voorlichtingsavond georganiseerd in De Burghwall in Edam.Gedurende de maand januari geldt een aantrekkelijk introductie-aanbod. En om het nog aantrekkelijker te maken: mogelijk worden de kosten ook (deels) vergoed door je ziektekostenverzekeraar. Informeer dus naar de mogelijkheden!

Tips voor iedereen

Heb je (nog) geen belangstelling voor een uitgebreid programma, dan heb ik nog wat tips voor je om aan je voedingspatroon te werken.

 

  • Heb weer aandacht voor wat je lichaam je aangeeft. Dus eet wanneer je honger hebt, maar stop wanneer je vol bent. Wanneer je voeding de juiste eiwitten en vetten bevat en vrij is van belastende koolhydraten zul je merken dat je verzadigingsgevoel veel beter is gereguleerd. En dit komt niet alleen je lichaam, maar ook je humeur zeker ten goede!
  • Plan je menu voor de komende week. Door je weekmenu te plannen krijg je veel beter grip op wat je zoal naar binnen werkt.
  • Houd ook rekening met gezonde tussendoortjes. Haal vooral (bij voorkeur ongebrande) noten in huis, zodat je op een moeilijk moment een handje (en dat is niet het hele bakje!) noten kunt eten.
  • Drink voldoende water. In mijn laatste blog voor de kerst kun je nog eens nalezen wat de waarde van water is.
  • Ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Want de waarde van een goede nachtrust is niet te onderschatten. Dit is een tip die ik mijzelf trouwens ook wel eens ter harte zou kunnen nemen… 😉

 

Om op dit laatste punt meteen maar in te haken: heb je slaapproblemen (je kunt niet in slaap komen, je slaapt niet goed door, je licht uren wakker of je wordt niet goed uitgerust tóch veel te vroeg wakker), dan mag je mijn blog van volgende week trouwens niet missen. Want hoewel dit blog voornamelijk over voedingsmiddelen gaat, wil ik toch eens aandacht geven aan een gezondheidsprobleem dat velen zullen herkennen en waar vaak óók een verstoord voedingspatroon aan ten grondslag ligt.