Afvallen met Hüttenkäse

Cottage cheeseIk heb hüttenkäse, of ook wel cottage cheese, altijd een gruwel gevonden. Er zijn al vaker bakjes ongebruikt de kliko ingegaan…dan maar aan de kwark (wat ik heerlijk vind). Maar deze week dinsdag bij mijn ontbijt heb ik mijn zinnen verzet en ben het aangegaan. “Variatie is belangrijk, zeker als je wilt afvallen” vertel ik mijn cliënten immers tot vervelens toe… En het staat als een kaassoort in mijn voedingsplan. “Wat stel ik als Metabolic Balance® begeleider voor als ik zelf ook zo mijn vrije interpretatie van mijn plan heb?” spreek ik mijzelf streng toe.

 

Had ik veel eerder moeten doen. HEERLIJK! Lekker dik uitsmeren op 2 roggecräckers. Klein beetje zout en peper erop, niets meer aan doen! Groentes uit mijn groentelijst erbij, appeltje toe en ik heb een makkelijke, snelle en gezonde maaltijd.

In de Metabolic Balance® voedingsplannen komt Hüttenkäse vaak voor in de eiwitgroep ‘kaas’. Hüttenkäse is een Deense verse kaas gemaakt uit wrongel waar kaas van wordt gemaakt. De wrongel laat men wel even uitlekken, maar in tegenstelling tot bij kaas wordt het niet samengeperst. Je krijgt dan een wat minder vaste massa die uit kleinere en grotere ‘klontjes’ bestaat. Er blijft dus ook relatief veel ‘wei’ (whey) achter, wat de meest volwaardige eiwitbron is onder alle eiwitbronnen. De eiwitten in wei spelen een belangrijke rol in het afweersysteem van het lichaam en bevorderen de opname van ijzer en andere mineralen in de darm. Naast wei bevat Hüttenkäse ook veel caseïne. Caseïne verteert langzaam, waardoor je veel langer een verzadigd gevoel houdt.

Hüttenkäse is dus een echte eiwitbron. Voeding met veel eiwitten werkt het beste als je wilt afvallen of op gewicht blijven. Dat komt doordat je met eiwitten je spieren opbouwt. Spierweefsel  toont ‘strakker’, zodat  je  figuur verbetert. En spierweefsel verbruikt meer energie dan vetweefsel, waardoor er extra vet verdwijnt. Zonder eiwitten géén spieropbouw. Hüttenkäse is daarom ook heel populair onder bodybuilders.

Hüttenkäse is vooral ook populair bij mensen die willen afvallen omdat het vetarm is: slechts 3,9%. Veel minder dan gewone kazen dus. Toch verzadigt het door de hoge eiwitwaarde heel goed.

Heb je zin om iets spannenders te maken dan puur op je knäckebröd? Meng het dan eens door een lekkere salade met rucola, gegrilde paprika en gegrilde courgette. Een eenvoudige dressing van olijfolie, citroensap, zout en peper erbij en je hebt een voedzame, groenterijke lunch. Daar kan dat knäckebrödje dan ook nog los bij 😉

Eet smakelijk!

Welke uitdaging in je voedingspatroon ga jij aan?