Hoeveel groente en fruit moet ik eten?

Groente en fruitHoeveel groente en fruit is nou gezond voor ons? Deze vraag krijg ik vaak gesteld. We zijn immers allemaal met de regel ‘Eet 2 ons groenten en 2 stuks fruit’ opgegroeid. Maar uit onderzoek aan de UCL (University College of London) is vorig jaar gebleken dat mensen die meer fruit en groenten per dag eten een veel lager risico op overlijden hebben dan degenen die minder eten. De onderzoekers analyseerden hiervoor 8 jaar lang de eetgewoonten van 65.000 Engelsen uit de Health Survey for England en relateerden dit aan de doodsoorzaken.

Zo bleek uit dit onderzoek dat de kans dat je komt te overlijden door kanker door het eten van zeven of meer porties groenten en fruit  met 25% afneemt. En ter voorkoming van hart-en vaatziekten is dit percentage zelfs 31%!

Goed te weten is ook dat groenten en salades meer bescherming nog bieden tegen ziektes dan fruit. En dat is toch iets om in je oren te knopen, want als we ons even wat minder voelen dan grijpen we meestal naar fruit (een sinaasappel ofzo), toch?

meer groente en fruit

In de grafiek hiernaast kun je nalezen hoe groot het verschil in overlijdenskans is tussen iemand die minder dan 1 portie groente of fruit eet per dag en iemand die meer dan 7 porties per dag verorbert: 42%! Nu weet ik zeker dat jij, de lezer van mijn blog, al heel bewust eet. Vast wel meer dan 1 portie per dag. Eet jij keurig volgens de richtlijnen van het voedingscentrum, dan kom je al op 4 porties per dag. Daarmee heb je je eigen kansen dus al met 29% verbeterd. Maar ook voor jou liggen hier kansen. Want als jij je aantal porties nog weet te verdubbelen dan ga je er toch nog 13% op vooruit! Dat is toch bijna 1,5 keer beter dan hoe je kansen er nu voorstaan! Ik zou zeggen: grijpen die kans!
Deze cijfers zijn overigens gecorrigeerd voor geslacht, leeftijd, roken, sociale klasse, Body Mass Index (BMI), onderwijs, lichamelijke activiteit en alcoholgebruik. Dus het is echt pure winst alleen door aanpassing van je voedingspatroon.

Meer groentes eten loont dus. En dat is precies wat je met mijn Metabolic Balance® voedingsplan zult bereiken. Gemiddeld schrijft ik mijn cliënten tussen de 350 en 380 gram groente per dag voor (= ca 4 porties), aangevuld met 2 – 3 stuks fruit. Het spreekt voor zich dat je dit niet allemaal in 1 maaltijd stopt, maar verspreid over de dag over 3 maaltijden (ontbijt (ja ook!), lunch en avondmaaltijd) eet. Zo zorg je ervoor dat je lichaam gedurende de hele dag voorzien wordt van de juiste vitamines, mineralen, voedingsvezels en andere bio-actieve voedingsstoffen.

In Nederland bepaalt de Gezondheidsraad de Richtlijnen gezonde voeding. Die worden eens per 5 – 10 jaar geactualiseerd. De eerstvolgende aanpassing staat voor 4 november dit jaar gepland. Ik ben heel benieuwd welke aanpassingen in onze Schijf van Vijf zullen worden doorgevoerd! In Australië hanteert men al de regel ‘Go for 2 + 5’ (2 porties fruit + 5 porties groente). In het Verenigd Koninkrijk gaan ze uit van ‘5 a day’ en de Amerikanen hanteren ‘Fruit and Veggies – More Matters’.

Wil jij dit niet afwachten en nu al meer weten over wat Mijn Metabolic Balance® Voedingsplan voor jou in petto heeft? Neem geheel vrijblijvend contact op en maak een afspraak voor een gratis kennismakingsconsult.