Een ei hoort erbij. Vrolijk Pasen!

web pasenMijn collega Rineke Dijkinga (schrijfster van het boek Weten van (h)eerlijk eten, waar ik vaak al enthousiast naar verwijs) heeft een blog geschreven over de gezondheidswaarde van eieren. Zoals zij zegt ‘Niet alleen met pasen!’ Onderstaand heb ik 10 redenen samengevat waarom je regelmatig een eitje zou moeten eten:

  1. Ei is een wat wij noemen biologisch zeer volwaardige bron van eiwitten, oftewel proteïnes. Zoals ik mijn Metabolic Balance clienten ook altijd vertel, bevat een ei alle aminozuren die we dagelijks nodig hebben. Proteïne betekent ‘eerste/belangrijkste’, en dat is precies wat eiwit is voor ons lichaam. Eiwitten zijn als legosteentjes voor een mooi bouwwerk. Iedereen is wel bekend met het belang van eiwitten voor opbouw en behoud van de spieren en het bindweefsel, maar ook bijv. hormonen en enzymen worden gevormd met eiwitten. Voor een goede stofwisseling zijn eiwitten dus essentieel.
  2. Het ei is leverancier van de vitamines A, B12, D, ijzer, zink en selenium, net díe stoffen waar een groot deel van de Nederlanders een tekort aan heeft!
  3. Eieren van loslopende kippen bevatten deels Omega-3-vetzuren, ook wel bekend als ‘visolie’ omdat met name de vette vissoorten (haring, paling, makreel, zalm etc.) rijk zijn aan deze vetzuren. Deze vetzuren zijn ontstekingsremmend, wat we goed kunnen gebruiken.
  4. Niet alleen het eiwit is gezond. Ook het eigeel heeft gezondheidswaarde. Het is nl. rijk aan Luteïne, een zeer sterke antioxidant voor onze ogen. Hoe geler het eigeel, des te meer luteïne. Kippen die meer gevarieerd voer krijgen, produceren gezondere dooiers. Eieren van maïskippen zijn ook geler, maar helaas heeft dat niets met luteïne te maken.
  5. Last van luie darmen? Lecithine in een ei verbetert de darmperistaltiek.
  6. Dat een ei slecht zou zijn voor je cholesterol is een fabel. Eieren van loslopende- / buitenkippen hebben wel de voorkeur. Die zijn rijker aan lecithine, vitamine B12 en betaïne. Stoffen die juist een gunstig effect op je cholesterol hebben! Als je stofwisseling goed functioneert dan maakt je lichaam minder cholesterol aan als je er meer van eet en minder als je minder eet. Het zijn dus communicerende vaten. Op het cholesterolverhaal kom ik zeker nog eens terug.
  7. En Lecithine is ook nog eens belangrijk voor de prikkeloverdracht in onze hersenen.
  8. Een ei verzadigt, matigt het effect van koolhydraten op de bloedsuikerspiegel en geeft gerechten een romig karakter.
  9. Dat we graag een verkruimeld eitje over onze asperges strooien is vast geen toeval. De combi helpt de lever bij zijn ontgiftende taken (dat noemen ze intuitie van onze voorouders).
  10. Pocheer ook eens een eitje! Eens wat anders, zeker met de feestdagen. Hoe je dat doet? Kijk even naar dit filmpje uit de Allerhande.

En hoe eet jij je eitje deze paasdagen? Ik ben benieuwd!