Cholesterol; té vet…?

web cholesterolZoals beloofd deze week een stuk over ons vetgebruik. En ik maak het mij zelf makkelijk, want ik wil jullie te vragen te kijken naar bijgaand filmpje van CBN. Dit filmpje geeft niet alleen inzicht in goede en verkeerde keuzes in vetgebruik, maar ook verheldert het een hoop rond de ‘cholesterol-mythe’. Hij is van CBN en dus in het engels. Maar het taalgebruik is ook voor de minder geoefende toehoorder goed te volgen.

En dan ben ik meteen terug bij mijn blog van 2 weken terug. Want waarom slikken zoveel mensen cholesterolverlagers? Een te hoog cholesterol wordt vaak aangemerkt als dé boosdoener bij hart- en vaatziekten die te vuur en te zwaard bestreden moet worden. Waar minder oog voor is, is het feit dat een te hoog cholesterol een signaal van het lichaam is dat er cholesterol nodig is. Welke functies cholesterol allemaal heeft is geen onderwerp van deze blog. Waar ik vooral aandacht voor wil vragen is het signaal dat er behoefte is aan ontstekingsremming en stoffen die de celwand soepel houden.

Eén van de functies van cholesterol is nl het maken van onstekingsremmende stofjes die prostaglandines worden genoemd. De behoefte aan deze ontstekingsremmende stofjes ontstaat doordat we ‘laaggradige ontstoken’ zijn. Ook hier sprak ik 2 weken geleden over. Ontstekingen die ontstaan door een teveel aan geraffineerde (snelle) koolhydraten, suikers en granen in onze voeding en een verkeerde keuze van vetten. Een verkeerde keuze van vetten leidt tot een scheve vetzuurbalans. Een scheve vetzuurbalans ontstaat door:

  • een teveel aan vetten die ontstekingen bevorderen, zoals zonnebloemolie en olies rijk aan linolzuur, (ook wel omega-6 vetzuren genoemd)
  • een teveel aan transvetten, geharde ‘hydrogeneerde’ plantaardige vetten die je in koekjes, taarten, pizza’s etc. vindt en die de celwand stug maken en daarmee gevoelig voor beschadiging
  • een tekort aan vetten die ontstekingen remmen, zoals visolie die je vooral in de vette vissoorten (haring, makreel, zalm, paling) vindt. Plantaardige bronnen zijn oa. lijnzaad en walnoten.

Heb je een te hoog cholesterol, grijp daarom niet meteen naar de cholesterolverlagers maar vraag je eerst eens af of je misschien iets aan je voedingspatroon kunt doen waarmee je de oorzaak wegneemt en je de medicijnen helemaal niet nodig hebt! Kies voor olijfolie voor je salade, kokosolie om in te bakken, roomboter voor op je boterham (als je die nog eet… 😉 ). Eet noten, want ook die bevatten de juiste vetten. En niet te vergeten: eet 2x per week vette vis! En houd je niet van vis, overweeg dan toch eens om visolie in de vorm van een supplement te kiezen. Laat je niet verleiden om te kiezen voor een omega 3-6-9 supplement te kiezen, want die omega-6 is de ontstekingsbevorderende stof. Die krijg je al genoeg!

Ben je nieuwsgierig hoe jouw vetzuurbalans is? Maak eens een afspraak in mijn praktijk. Ik maak gebruik van een testset waarbij met een eenvoudige vingerprik een druppel bloed wordt afgenomen en opgestuurd naar een gespecialiseerd laboratorium. Binnen een week krijg je over de mail een analyse van de vetzuuranalyse toegestuurd inclusief omega-3, 6 en 9, transvetten en verzadigde vetten. Deze test is internationaal erkend en bij veel wetenschappelijke projecten van prestigieuze onderzoeksgroepen toegepast.