7 Tips om tijdens de vakantie niet aan te komen!

web vakantieVakantie! Eindelijk tijd om weer eens lekker te ontspannen en de boel de boel te laten. Even niet bezig zijn met diëten. Dus ga je ’s morgens als vanouds weer aan een croissantje, neem je iets lekkers bij de koffie, tussendoor natuurlijk wel een ijsje, vroeg aan de borrel met – acht ja – een chipsje, daarna een makkelijke maaltijd of een gezellige BBQ, chocolaatje bij de koffie en we sluiten de dag helemaal top af met een lekker flesje wijn uit de streek met dat smakelijke regionaal gerookte worstje.  En dan kom kom je thuis en merk je dat je bent aangekomen...

Ik ben de laatste die vind dat je ook op vakantie de hele tijd bezig moet zijn met je gewicht. Natuurlijk moet je genieten op vakantie en neem je ook dingen die niet in een gezond voedingspatroon passen.Maar misschien heb je iets aan deze 7 tips, zodat je niet aankomt op vakantie.

  1. Het grootste gevaar is dat je de hele dag gaat eten. Grazen noemen ik dat ook wel. Wees je daar bewust van en kies wat meer de vaste momenten. Natuurlijk is het leuk en lekker. Maar het heeft ook consequenties.
  2. Tijdens de vakantie ga je misschien ook wat vaker uit eten. Val niet aan op het mandje brood. Ga je naar een pizzeria, kies dan eens het vlees en vraag om extra groente in plaats van friet. Of neem een lekker rijk gevulde salade. Denk aan de Metabolic Balance® regel ‘eerst 1 of 2 happen eiwit’, dat houd je bloedsuikerspiegel lager en bevordert de verzadiging.
  3. Wil je ijs als toetje? Neem die dan buiten het restaurant. Een ijsje in de hand is vaak een stuk kleiner en je maakt zo met elkaar nog even een gezellig ommetje.
  4. Ook op de camping kan je heerlijke salades maken, die echt niet ingewikkeld zijn! Je hoeft niet aan het brood. Wil je dat wel graag, doe dat dan bijv. om de dag.
  5. Bedenk dat het eerste glas wijn toch altijd weer het lekkerste smaakt. Neem er een glas water naast. Kies bewust voor een volgend glas in plaats van op de automatische piloot.
    Drink so-wie-so voldoende water, zeker als het warm is. Of neem verse muntthee. Zet een kan met water en citroen klaar.
  6. Tijdens vakantie kan je ook prima aan beweging doen: stadjes bezoeken, maak een lange strandwandeling, doe een strandspel met de kinderen, trek dagelijks verfrissend baantjes in het zwembad.
  7. En misschien wel de belangrijkste tip: luister naar je lichaam. Ga je je opgeblazen voelen, heb je een te vol gevoel, heb je ineens een enorme dip. Vraag je dan af of het misschien verklaard kan worden door wat je hebt gegeten. En maak een keuze: ga je voor de kik op het eetmoment mét consequentie of voel je je eigenlijk liever frisser en energieker gedurende de hele dag.

En veroordeel jezelf niet om de keuze die je maakt. Je kunt het een volgende keer altijd anders gaan doen.

Ik wens je een hele fijne vakantie!